BMC heeft het onderzoeksrapport Second Opinion Tariefbepaling Jeugdzorg opgeleverd en komt langs vier invalshoeken op het oordeel ‘goed tot zeer goed’ alsook op een tweetal ontwikkelpunten. Daarnaast formuleert BMC een aantal aanbevelingen, die inmiddels door het Servicebureau zijn opgepakt.
BMC is gevraagd om de validiteit van het doorlopen proces en de gehanteerde methodiek vast te laten stellen. Dit als kritische spiegeling van het doorlopen proces, de gehanteerde methodiek, onderbouwing van de cost drivers en onderbouwing van gehanteerde aannames. Daarmee ontstaat een moment van reflectie om de methode tegen het licht te houden en daarbij te kijken naar mogelijke verbeteringen richting de toekomst. Een toets van de uitkomsten (hoogte van de tarieven) vormt geen onderdeel van deze review. De focus ligt op de totstandkoming van de tarieven (methode en proces).
BMC heeft haar bevinden langs vier invalshoeken geordend en vertaald in een oordeel. Kort samengevat luit dat oordeel als volgt:
Proces
Element
|
Beoordeling
|
Betrokkenheid, van zowel zorgaanbieders als gemeenten
|
Zeer goed
|
Het meenemen van input en daarbij recht doen aan de belangen van betrokken partijen
|
Goed
|
Zorgvuldigheid toepassen
|
Zeer goed
|
Het bieden van voldoende tijd
|
Zeer goed
|
Redeneerlijn - indexatie en argumenten
Element
|
Beoordeling
|
Afstemming aan de voorkant
|
Goed
|
Transparantie van gebruik van geleverde input
|
Zeer goed
|
Onderbouwing van argumenten
|
Zeer goed
|
Redelijkheid van gehanteerde aannames
|
Goed
|
Enquête (uitvraag) en verdieping (interviews)
Element
|
Beoordeling
|
Format bij uitvraag is correct en volledig
|
Ontwikkelpunt
|
De gehanteerde definities zijn helder en toegelicht (met ruimte voor vragen)
|
Ontwikkelpunt
|
Nut en noodzaak van voldoende respons is aan de voorkant duidelijk gecommuniceerd
|
Zeer goed
|
Aanbieders kunnen hun gegevens in een interview toelichten
|
Zeer goed
|
Er worden aanbieders geselecteerd voor een interview op basis van ‘verwondering’ ten aanzien van de ingevulde gegevens
|
Zeer goed
|
Er worden voldoende interviews gehouden met diverse aanbieders (ten aanzien van productcode en omvang) om een redelijke afspiegeling te vormen.
|
Zeer goed
|
Analyse op rekenbestand
Element
|
Beoordeling
|
Volledigheid van het rekenbestand (ten aanzien van ontvangen input)
|
Zeer goed
|
Volgbaarheid van de berekeningen
|
Zeer goed
|
Signaleringsfunctie mogelijke outliers
|
Zeer goed
|
Toets op responsomzet
|
Zeer goed
|
De beide ontwikkelpunten hangen samen met de opstartfase van het traject. Vastgesteld kan worden dat ze gedurende de eerste onderzoekronde werkende weg zijn ondervangen (m.n. via een Q&A’s aan de Ontwikkeltafel, per mail en/of per telefoon).
Verder stelt BMC de vraag hoe een aanbieder als vrijgevestigde te definiëren, omdat het regelmatig toch om betrekkelijk grote aanbieders (dus zeker geen zelfstandige zonder personeel) gaat.
BMC wijst ook op het belang van een adequate respons voor een betrouwbare analyse. Voor wat betreft de omvang van de respons zijn de reviewers positief over de inzet om die op een zo hoog mogelijk peil te brengen. Zij benadrukken de verantwoordelijkheid van de aanbieders in deze.
Naar de toekomst toe, zal de regio Haaglanden in aansluiting op deze review nog extra aandacht schenken aan de kwaliteit van de respons aan de orde gesteld. BMC oordeelt positief over de diverse manieren waarop verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd, op het moment dat die respons aanleiding geeft tot verwondering. Bijvoorbeeld een grote afwijking van het huidige tarief of een sterk afwijken van het gemiddelde op een van de cost drivers (zoals overhead) is aanleiding voor verwondering. Het Servicebureau zal in de toekomst nog aanvullende methoden ontwikkelen, om de kwaliteit van de data extra te onderbouwen.
Tenslotte adviseert BMC ook om de regionale aanpak te delen met andere regio’s in den lande, om wederzijds van elkaar te leren. Naar het oordeel van BMC levert de regio Haaglanden daarmee in potentie een waardevolle bijdrage ten behoeve van de regio’s. Dat is mede van belang met het oog op de stelselwijzigingen in de productenstructuur en de daaraan gekoppelde tarieven via het aangekondigde systeem van prestatiecodes.
Voor de nadere inhoud en adviezen wordt naar het rapport verwezen.